Pengumuman


Selamat Datang Ke Surau TM Kelana Jaya.

Kuliah Zohor 15/1/2013 (Selasa)
Y.Bhg Dato'Daud Che Ngah
Muslim/muslimat dijemput hadir.


Kuliah Zohor 8/1/2013 (Rabu)
Y.Bhg Ustaz Muhsin


Perutusan Tahun Baru 2013 Masihi
En Norsharifuddin Salleh,Pengerusi Surau TM Kelana Jaya
http://stmkelanajaya.blogspot.com/2012/12/perutusan-tahun-baru-2013.html
Sesiapa yang ingin memberi sumbangan untuk Surau TM Kelana Jaya bagi program-program seperti kuliah zuhur, penghayatan bulan ramadhan dan lain-lain. Anda boleh memasukkan ke dalam akaun Surau TM Kelana Jaya seperti berikut :

No Akaun BIMB 12-047-02-013038-3

Jawatankuasa Surau TM Kelana Jaya mengucapkan terima kasih atas sumbangan yang diberikan.

Terima kasih.

Isnin, 1 Oktober 2012

Motivasi : Muhasabah Diri

Oleh : Ikhwan Zaini Awang Mat Saaid

Hidup ini adalah ibarat putaran roda. Kadang-kadang kita berada di atas, kadang-kadang kita berada di bawah. Ada juga kita berada di atas sentiasa. Begitu juga sebaliknya. Walaubagaimanapun, kehidupan ini sepertimana yang kita tahu bahawa, dunia bukan tempatlah yang kekal abadi. Negara akhirat adalah tempat untuk kita menuai hasil daripada kerja keras semasa di dunia ini.

Hari ini tanggal 1 Oktober 2012. Hanya tinggal 2 bulan setengah lagi untuk kita melangkah ke tahun baru masihi. Begitu juga dengan bulan islam. Kita semua sudah hampir ke penghujung bulan. Bagai seperti semalam kita menyambut Awal muharam & tahun baru masihi. Masa yang berlalu tidak akan menunggu kita walaupun sesaat. Walau macam mana sekalipun kita tidak sukar dengan kepantasan masa, namun ianya tetap akan berjalan tanpa menunggu sesaat.

Bagaimana pula dengan amalan kita? Cuba kita renung sejenak & tafakur tentang kehidupan yang sudah dilalui. Adakah, kehidupan yang dilalui itu memberi seribu kebahagian kepada kita? Bagaimana pula persiapan amalan untuk kita sembahkan di hadapan Allah SWT? Adakah cukup dan puas hati dengan amalan yang kita lakukan selama hidup selepas mencapai umur baligh sehingga kini.? Berapa banyakkah amalan baik dan amalan buruk yang kita buat? Berapa banyak amalan kebajikan yang dilakukan diterima oleh Allah SWT. Semua itu, eloklah kita tanya kepada diri sendiri, sebelum semua soalan-soalan tersebut ditanya oleh Allah SWT.

Justeru, manfaatlah masa -masa yang ada ini dengan sebaik-baik mungkin. Tiada yang boleh menolong kita selepas roh berpisah daripada jasad. Apa yang berguna kepada kita 3 sahaja, amal jariah yang dilakukan, sedekah dan anak yang soleh sentiasa mendoakan ayah dan ibu. Oleh itu,  marilah kita tingkatkan amal ibadat kita. Bukan hanya sekadar melakukan yang wajib, namun tambahlah dengan amalan sunat seperti mendalami ilmu (agama), sedekah berpanjangan, menginfaq sedikit harta kejalan Allah SWT, berjihad, membantu golongan yang memerlukan dan seumpamanya. Insya-Allah, semoga segala amalan kita itu akan membantu kita apabila dijemput oleh Allah SWT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan